Glijtijd bij Dfisc

Ongeveer een jaar geleden, bestoeften we ons flexibel werkrooster aan de hand van een filmpje, waar je kon zien wat ons team met z’n vrije tijd deed op vrijdagnamiddag. Vanaf 2024 gaan we nog een stapje verder; Dfisc koos voor nog meer flexibiliteit aan de hand van ‘glijtijd’.


Glij-wat?

1 januari 2024: we gooien ons vast werkrooster overboord en implementeren een glijdend werkrooster aan de hand van een 40-urenweek.
Samen met ons team doken we in deze nieuwe wetgeving en bekeken we ieders individuele situatie.

Het systeem kort toegelicht

Op basis van het nieuwe werkritme kan je als het ware naar boven en naar beneden glijden met je tijd. Zo kan je bijvoorbeeld de ene dag wat meer werken (tot maximum 9u per dag) en op een ander moment je flexibiliteit weer opnemen of een langere pauze inplannen.

Er dient enkel rekening gehouden te worden met bepaalde ‘stam’-tijden die de Belgische wetgeving oplegt en binnen dewelke je als werknemer aanwezig moet zijn. In die vaste blokken is er uiteraard ook rekening gehouden met onze openingsuren en het klantenaspect. Daar staan we bij Dfisc altijd voor!

Waarom?

Met dit systeem willen we vooral inspelen op rustigere en drukkere piekperiodes binnen Dfisc en daarnaast biedt het ook een antwoord op de veranderende noden binnen ons kantoor. Dfisc is volop bezig aan een groeiverhaal, er zijn diverse gezinssituaties binnen ons Dfisc-team, en dat vraagt naar “op maat” oplossingen. We hechten allemaal veel belang aan flexibiliteit en een gezonde work-life balans bij Dfisc en werknemers krijgen zo ook de ‘vrijheid’ om hun werk zelf in te delen en vorm te geven.

Leuk extraatje

En bovendien, doordat we nu met z’n allen gemiddeld 40 uren per week werken, genieten we ook van 12 extra ADV-verlofdagen per jaar. Dat maakt een totaal van 32 voor iemand die binnen ons kantoor voltijds werkt. Mooi meegenomen toch?

En wat vinden de werknemers hier nu van?

Ina, backoffice medewerker:

Ik vind het superfijn als ik de vrijdagmiddag vroeger kan stoppen en hierdoor het weekend vroeg kan starten!

Cindel, dossierbeheerder:

Ik wil niet meer terug naar een vast uurrooster!

Inge, management assistant:

Super handig om met werktijden te mogen spelen, soms eens vroeger de dag starten of langer doorwerken, en deze extra tijd dan inzetten in functie van een afspraak, schoolvakantie of boodschap in je privésfeer.

Lotte, dossierbeheerder:

Als ik ’s morgens eens een half uurtje later ben, is dat niet erg, enkel handig 🙂