Corona weet je nog?
De coronapandemie ligt intussen al een tijdje achter ons. We zijn in de bedrijfswereld terechtgekomen in wat m’n noemt het ‘post-coronatijdperk’. Ook binnen Dfisc is dat niet anders. We zochten een nieuwe balans en creëerden een officieel thuiswerkkader. Hybride werken, waarbij collega’s genieten van de combinatie thuiswerken en op kantoor werken, werd ook bij Dfisc de nieuwe norm.
Nu, zoveel maanden later, waren we binnen Dfisc erg benieuwd om te horen hoe ons hecht Dfisc-team daar tegenover staat. We maken de balans op en nemen je graag mee in ons thuiswerkverhaal, of hoe wij hier bij Dfisc een kader scheppen en het nadien ook aftoetsen en zo nodig bijsturen.
Thuiswerken binnen ons team
Als we de resultaten uit onze werknemersbevraging samenleggen, is het opvallend dat iedereen unaniem tevreden is over het thuiswerkkader dat we binnen Dfisc hebben ontworpen. Eén of twee dagen per week thuiswerk versus drie of vier dagen per week op kantoor. Ondanks dat de meesten onder ons dichtbij huis werken, wint toch vooral het tijdbesparende van het woon-werk verkeer dat wegvalt als grootste voordeel. Ook de flexibiliteit die thuiswerken biedt, naar bijvoorbeeld opvang van jonge kinderen toe, en het meer gefocust kunnen werken van op je thuisbureau, wordt door bijna iedereen gezien als pluspunt.
Als er dan toch nadelen genoemd moeten worden, mist ons Dfisc-team vooral het contact met collega’s tijdens een thuiswerkdag. Ook de drempel wordt groter om snel iets af te stemmen met de collega naast je of met het vennotenteam, ondanks dat collega’s wel steeds bereikbaar blijven doorheen de werkdag, via de digitale communicatiemiddelen die Dfisc daarvoor voorziet. Bovendien wordt de werkomgeving op kantoor nog steeds omschreven als aangenamer dan thuis, omwille van de lichtrijke ruimtes; een fijn compliment.
Blije Dfisc-medewerkers dus wanneer het gaat over werken op kantoor en thuis. Dat zien we ook in de resultaten, die stellen dat de meeste medewerkers niet meer terug willen naar een 100% thuiswerkbeleid.
Thuiswerken vanuit Dfisc-standpunt
Tijdens de coronaperiode werd het voordeel van ons gedigitaliseerd kantoor nogmaals erg duidelijk. We slaagden er goed in om met het ganse team volledig van thuis uit, onze klanten optimaal te blijven servicen en met elkaar in contact te blijven. We organiseerden 2x een online teambuilding waar er ook een amusant gedeelte aanwezig was bv. een quiz of virtueel op schattenjacht gaan. Voor de klanten brachten we enkele interessante webinars.
Op het ogenblik dat we van het Coronavirus mochten terugkeren naar kantoor, vonden we het bij Dfisc erg belangrijk om aan onze medewerkers een duidelijk thuiswerkkader aan te bieden, met de daarbij horende maatregelen en extra’s.
We kozen ervoor om iedereen de kans te geven om twee keer per week thuis te werken, wat aansluit bij de verwachtingen van onze medewerkers. Daarnaast, is iedereen voorzien van een laptop en toebehoren, een internetverbinding die (deels) vergoed wordt door Dfisc en een bijkomende netto thuiswerkvergoeding. Vanuit de zorg voor onze medewerkers, gingen we graag nog een stapje verder en komt Dfisc tussen in de inrichting van het thuiskantoor. Zo ontving iedereen een professionele bureaustoel en een extra scherm.
Zowel het management als de medewerkers werden bevraagd en betrokken bij het uitschrijven van ons thuiswerkkader. De coronapandemie heeft onze aandacht voor de medewerkers en hun welbevinden nog versterkt. We houden voor de toekomst steeds de vinger aan de pols inzake thuiswerken en de noden inzake flexibiliteit, met als resultaat een happy Dfisc-team.
Zin om eens te komen kennismaken met dat happy team en/of meteen te genieten van bovenstaande voordelen? Ontdek onze vacatures.