Stefanie vertelt bij Dfisc

Het verhaal van Stefanie is een voorbeeld voor velen en daarom brengen wij het interview met haar graag in dit teamnieuws. Stefanie wilde zich altijd al verder verdiepen in de sector en is doorgegroeid van management assistant naar dossierbeheerder. Een knappe prestatie, mede mogelijk gemaakt door het groeitraject bij Dfisc. Lees hoe Stefanie dit zelf ervaren heeft.

Studietijd

Stefanie behaalde haar diploma kmo-management aan de Arteveldehogeschool in Gent. Daarna volgde ze de avondopleiding boekhouding om zich verder te verdiepen in de sector.

Binnen Dfisc is Stefanie op vandaag dossierbeheerder. Zij heeft veel klanten die actief zijn in de bouwsector maar neemt ook dossiers naast deze sector met een hart voor cijfers vast. Daarnaast is zij ook gespecialiseerd in oprichtingen en vereffeningen van ondernemingen. En Stefanie vertelt…

Interview

Hoe kwam je bij Dfisc terecht, Stefanie?

Ik heb via Google ‘boekhouder Brugge’ gezocht en kwam zo bij Dfisc terecht. Ik had toen nog niet alle bagage op zak om direct een dossier 100% te beheersen. Dfisc zocht wel naar een Management Assistant …. Ik mocht op gesprek en dat klikte meteen. In december 2017 ben ik er gestart als Management Assistant en had altijd de ambitie om verder te kunnen groeien naar dossierbeheerder.

Je had toen nog niet al je opleidingen afgerond, klopt dat?

Ja dat klopt. Ik wist dat ik de richting van het boekhouden uitwilde. Na het behalen van mijn diploma kmo-management, besloot ik om in avondonderwijs boekhouden te gaan volgen. Ik voelde vooral dat mijn basisopleiding kmo-management erg ruim was en wilde me meer gaan toespitsen op iets specifieks: dat werden dus de cijfers. Elke dinsdag- en donderdagavond ging ik naar de les, in combinatie met mijn job bij Dfisc en dat drie jaar lang (van 2016 tot 2019). Zo kon ik de theorie meteen toepassen in de praktijk, lekker handig!

Hoe groeide je binnen het kantoor?

Van bij de start in mijn sollicitatiegesprek had ik aangegeven dat ik graag wilde doorgroeien naar een volwaardig dossierbeheerder. Steven en Ann ondersteunden dat idee volledig waardoor ik stap voor stap boekhoudkundige taken op mij kon nemen en zo mijn onthaalfunctie stelselmatig los kon laten. Ik kreeg de kans om alles mooi aan te leren en te groeien.

Hoe verliep jouw groeitraject in detail?

Het begon met een opleiding rond personenbelasting; deze aangiftes dan ook voorbereiden, gevolgd door de voorbereiding van de btw-aangiftes. Zo wisselden mijn taken aan het onthaal zich meer en meer af met taken van een dossierbeheerder. Na verloop van tijd kreeg ik een dossier toegewezen die ik van A tot Z mocht doorlopen. Bij iedere vraag waarop ik botste, kon ik rekenen op een antwoord van de vennoot. Ik moest me niet geremd voelen om vragen te stellen en zo gaandeweg te leren. Bij mijn eerste “grotere” dossier, nam Steven mij mee naar de klant. Dat was zo fijn! Ik leerde de klant stap voor stap kennen en ik werd hun vaste dossierbeheerder. Vandaag is dit één van mijn tofste dossiers!

Wat was je grootste uitdaging tijdens dat groeitraject?

Het loslaten van het secretariaatswerk. Tijdens de tussentijdse evaluatiemomenten werd er telkens besproken welke taken ik wilde en kon loslaten en doorschuiven naar mijn nieuwe collega’s in het secretariaat. Dit verliep in verschillende tussenstappen, totdat ik op een dag als volwaardig dossierbeheerder fungeerde. En voilà, ik had mijn doel bereikt!

Wat zou je een potentiële kandidaat willen zeggen over Dfisc en over jouw groeitraject?

Deze vraag doet me denken aan een meisje waarmee ik les volgde bij Syntra. Ze zat een beetje vast in een andere sector en durfde de stap, om van nul af aan te beginnen in de boekhouding, niet te zetten. De raad die ik zou willen geven is dus om te durven solliciteren en te durven aangeven binnen jouw werkomgeving dat je wil doorgroeien. Het is zo’n leerrijk traject geweest voor mij! Vooral omdat ik de theoretische stukken die we leerden in de les, zo meteen kon aftoetsen in de praktijk.

Wat is je grootste troef als dossierbeheerder?

Dat ik zowel van het secretariaatswerk als de job als dossierbeheer geproefd heb. Als iemand ziek valt, vakantie neemt en een back-up nodig heeft, kunnen die taken vlot bij mij terechtkomen. Ik ben overal inzetbaar binnen Dfisc.

Heb jij nog een gouden tip voor de lezers of toekomstige collega’s?

Je bepaalt je traject bij Dfisc grotendeels zelf; tegelijk kijken ze vanuit het management mee naar wat de capaciteiten zijn van een persoon. Er is uiteraard vraag naar een bepaald level in de specifieke kennis.

Overstijg de drempel van het ‘durven’. Durf de dingen in handen nemen. Durf te vragen. Je krijgt die kans tijdens vaste evaluatiemomenten, maar grijp ook de tussentijdse babbels doorheen de werkdag met collega’s of het JAS-team.

Dank aan Stefanie en Lieselot van Complium voor dit interview!