Hey Ann-Isabel!

Het is al enige tijd geleden dat we elkaar spraken in het kader van je nieuwe job bij Dfisc.

Nu we al op twee stevige jaren kunnen terugblikken, zijn we erg nieuwsgierig naar wat WERKEN VOOR DFISC nu onderscheidt van WERKEN VOOR EEN BIG4 BEDRIJF.

Wat is voor jou nu de belangrijkste motivatie of drijfveer geweest om de overstap in februari 2022 te maken?

Een groot stukje was voor mij de woon-werk afstand. Mijn hoofdkantoor was in Gent, en bijgevolg waren dus ook de klanten uit die regio. Daarnaast moest ik me toen ook één keer per week verplaatsen naar Brussel. Dat gegeven werd steeds moeilijker te combineren met mijn familiale leven. Ten tweede waren er ook veel procedures, processen en checklists binnen die grotere structuur, wat voor een zekere werkbelasting zorgde en waar ik bij voorkeur mijn focus op het inhoudelijke werk leg.

De keuze voor Dfisc die ik maakte was dus ingegeven door die zaken. Ik koos bewust voor de kleinschaligheid van het kantoor en ook de focus op vzw’s, die ik reeds had opgebouwd, kon ik bij Dfisc behouden.

Als je nu terugkijkt op je overstap naar Dfisc: wat waren je verwachtingen, en zijn die uitgekomen?

Ik verwachtte dezelfde of meer flexibiliteit, wat inhield dat ik er wil ‘kunnen zijn’ voor mijn kindjes als dat nodig is. Qua werk, inhoudelijk denk ik dat ik het realistisch had ingeschat: de grootorde van de dossiers is anders dan in het verleden, al begint dat nu ook stelselmatig te groeien. De kleinschaligheid heeft dan anderzijds weer als voordeel dat je kortere lijnen hebt, maar ook een grotere zelfstandigheid hebt. Je moet zelf meer nadenken en stilstaan bij zaken, die in het verleden meer ‘voorgekauwd’ werden.

Alles bij elkaar genomen, werden mijn verwachtingen zeker ingelost.

Hoe zou je de werksfeer bij Dfisc omschrijven vergeleken met je vorige werkgever / een BIG4 bedrijf?

Algemeen vind ik dat moeilijk te zeggen, maar wat wel opvalt is het hechte en toegankelijke team bij Dfisc. In het vorige bedrijf waren we met meer en was er meer personeelsverloop, waardoor je moeilijker een band kunt opbouwen. Hier kan je met mensen écht iets gaan opbouwen, dat ervaar ik als positief.

In hoeverre voel je een verschil in hiërarchie, werkorganisatie of aanspreekbaarheid van collega’s of management?

De toegankelijkheid en korte lijnen binnen Dfisc zijn opvallend. Je hebt geen drie à vier niveaus tussen jouw functie en het management. Ikzelf had daar in het verleden persoonlijk niet zoveel last van, maar mijn inziens kan dit zeker wel een belemmering vormen voor een junior-profiel die net opstart in de wereld van Accountancy. Binnen Dfisc zijn alle collega’s heel benaderbaar en wordt er ook de bewuste keuze gemaakt vanuit het management om mensen die die mentaliteit niet delen te ‘weren’ uit ons team. Hoe gekwalificeerd mensen ook mogen zijn, de Dfisc-waarden, waaronder die openheid, primeren op dat vlak altijd.

Merk je verschil in de manier waarop collega’s met elkaar omgaan?

Zoals ik al zei is het team hechter en is er minder afstand. Dit creëert tegelijkertijd ook meer gelijkwaardigheid binnen Dfisc doordat er minder niveaus zijn. Ondanks de mooie stappen die we gezet hebben om een structuur te creëren binnen Dfisc die ons klaarmaakt om te groeien, blijft dat zo. Dat is een groot verschil en maakt Dfisc uniek.

Welke rol neem jij op vandaag op binnen Dfisc? Wat houdt dat concreet in?

Op vandaag ben ik Accountancy Manager binnen Dfisc, wat wil zeggen dat ik samen met een team van een drietal dossierbeheerders de dossiers begeleidt, vooral naar afsluiting en advies toe. De dossierbeheerder heeft een grote zelfstandigheid op het dossier zelf. De iets complexere (advies)vragen komen tot bij mij. Ook hier zijn er heel korte lijnen. Daarnaast sta ik ook in voor het opvolging van planning, kwaliteit,…

Zijn er voelbare verschillen in het soort opdrachten of klanten waarmee je werkt?

Mijn focus ligt nog steeds op de vzw’s. Je voelt dat vzw’s het dikwijls op de markt moeilijker hebben om bediend te worden door een boekhouder. Desondanks vinden ze hun weg wel goed naar Dfisc. Het zijn zeker niet enkel de kleinere vzw’s, maar we trekken ook grotere vzw’s, mooie dossiers aan.

Heb je bij Dfisc meer autonomie of verantwoordelijkheid in dossiers?

Ik had al redelijk veel autonomie in mijn vorige job. Wat wel opvalt, zeker nu ik de rol van Accountancy Manager opneem, is dat ik heel concreet dat ‘mandaat’ gekregen heb. Dit impliceert dat ik de verantwoordelijkheid op dossiers volledig zelf opneem. Er is wekelijks ook een overlegmoment met Steven, de CEO zodat we blijven kunnen kennis delen en er input van advies is.

Hoe wordt je persoonlijke ontwikkeling hier begeleid? Is dat anders dan bij een BIG4?

Ja, het is wel anders. Wanneer je binnen een BIG4 promoveert, kom je in een specifieke volgende stap en functie terecht en weet je soms niet zo goed ‘hoe begin ik hieraan?’. Ik denk aan het moment waarop ik de titel van ‘Manager’ kreeg en plots ook facturatie moest verzorgen. De begeleiding die ik toen kreeg was eerder van praktische aard.

Wat ik bijzonder mooi vond toen ik binnen Dfisc de stap zette van Senior dossierbeheerder naar Accountancy Manager is dat ik als persoon in dat proces erg nauw begeleid werd. We zijn gestart vanuit een development center, om in kaart te brengen waar mijn sterktes en ontwikkelpunten lagen met betrekking tot die nieuwe functie. Daarnaast heeft Dfisc een externe coach betrokken waarmee wij op regelmatige basis kunnen ‘sparren’. De grote ondersteuning die ik kreeg op vlak van die soft skills, helpt me om me persoonlijk verder te ontwikkelen.

Een klassieker, maar zeer relevant: hoe ervaar je de work-life balans bij Dfisc vergeleken met vroeger? Wat doe je nu bijvoorbeeld in je vrije tijd dat vroeger moeilijker was?

Ik heb veel flexibiliteit naar mijn uren toe, mede ook doordat ik als freelancer werk bij Dfisc en niet als vaste werknemer. Als ik er nu wil zijn voor mijn kindjes, kan ik er zijn. Maandag stop ik bijvoorbeeld om 16u en als mijn planning dat toelaat, voel ik ook niet de nood om ’s avonds die uren dan nog bij te werken. Voor een vaste werknemer kan dat uiteindelijk ook – omwille van de glijtijden die Dfisc ingevoerd heeft – maar hij of zij moet natuurlijk wel de 40-urenweek volgen.

Wat ik wel als een groot verschil ervaar, is het feit dat vrijdagnamiddag gewerkt wordt achter gesloten deuren. De klanten bij Dfisc zijn daarin al wat ‘getraind’, waardoor als je op vrijdag eens verlof neemt of vroeger stopt, op maandag je mailbox niet helemaal vol zit. Dat is aangenaam werken.

Wat had je graag op voorhand geweten over de overstap van een BIG4 naar een kleiner kantoor?

Ik denk dat ik er realistisch in stond, dus dat is uiteindelijk ook allemaal goed verlopen. Het grote voordeel aan Dfisc is de open en transparante communicatie, waardoor je ook steeds goed weet wat je kan verwachten. Dat was vanaf mijn sollicitatie tot op vandaag zo.

Welke tip zou je geven aan iemand die twijfelt tussen starten bij een BIG4 of bij een kantoor zoals Dfisc?

Ik denk dat het sterk afhangt van je startervaring. Als je als junior bij Dfisc start ga je sneller doorgroeien naar een volwaardige dossierbeheerder, waar je bij een BIG4 met die hiërarchische niveaus zit en die groeicurve dus minder snel en steil gaat. Bij een BIG4 anderzijds ga je veel meer in aanraking komen met verschillende soorten dossiers, wat ook een voordeel kan vormen. Mijn persoonlijke visie: als je recht van de schoolbanken komt, is het starten in een kleinschalige, familiale sfeer wel een voordeel. Er wordt veel meer op maat en vanuit een persoonlijke aanpak gewerkt.

Zou je deze overstap aanraden aan anderen? Waarom (niet)?

Ik zou het zeker wel aanraden. Heel veel hangt af van je eigen verwachtingspatroon natuurlijk. We moeten vooral afstappen van het idee dat je koste wat kost bij een BIG4 moet gaan werken om carrière te kunnen maken 😉

Wat heeft je het meest verrast sinds je bij Dfisc werkt?

De directere en kortere lijnen en de mate van inspraak die wij als werknemer hebben, zonder dat je mening eerst door 10 mensen moet goedgekeurd worden. Dit alles draagt constant bij aan de open sfeer binnen het kantoor. Ondanks de drukte en het vele werk, ook bij het management, is dat iets waar erg veel aandacht voor is.

Als je Dfisc in drie woorden zou moeten omschrijven, welke kies je dan?

Focus, warm en open. Er ligt een sterke focus op klantengroepen en werknemers en er is een duidelijke visie. Ook ervaar ik Dfisc als een warme werkgever, waar er op maat en persoonlijk gewerkt wordt. Er heerst een open sfeer.

En intussen, wat vertel je een vriend/vriendin nu over Dfisc als werkplek?

Dat ik er graag werk en blij ben met de overstap die ik gemaakt heb. Ik denk dat mijn work-life balans meer in evenwicht is dan vroeger. En verder vertel ik dat ik nog steeds uitdaging heb, zonder het gevoel te hebben te stagneren. Dfisc is een kantoor in groei, waar je merkt dat er vele stappen gezet worden, zoals o.a. de aanpassingen van de interne structuur of de extra aanwervingen die gebeurd zijn en gepland staan. Het is fijn daarvan te kunnen deel uitmaken.

Zijn er langs jouw kant nog specifieke plannen of ambities voor de toekomst binnen Dfisc?

Ergens genieten en de vruchten plukken van onze uitgewerkte structuur, in een groeifase moeten veel zaken in zijn plooi vallen maar het is zo fijn als men positief kan evolueren. Ik wil vooral voortdoen op het ‘elan’ dat ik nu bezig ben, waar we stelselmatig bezig blijven en groeien. Het is absoluut niet saai.

Waarvoor sta je iedere ochtend graag op?

Een groot stukje daarvan zijn de collega’s, de open sfeer om vragen te stellen en de collegialiteit. Het werk zelf, inhoudelijk, doe ik ook heel graag. Ik weet dat er elke dag een uitdaging in zit en op me wacht.